Tijdelijk bemanningslid gezocht

Geboeid door geschiedenis en erfgoed? Een krak in het enthousiasmeren van mensen en het organiseren van aantrekkelijke activiteiten? Een gezonde portie digitale skills?
Dan ben je misschien de collega waar Erfgoedcel Kusterfgoed naar op zoek is!

SITUERING

De gemeenten Middelkerke, Oostende, Bredene, De Haan en Blankenberge hebben de krachten gebundeld en werken samen en overkoepelend aan een cultureel-erfgoedbeleid. Hiervoor werd onder de noemer ‘Kusterfgoed’ een erfgoedcel opgericht, die een cultureel-erfgoedconvenant afsloot met de Vlaamse overheid.

De erfgoedcel heeft als opdracht het roerend en immaterieel erfgoed van de vijf partnergemeenten in kaart te brengen, te helpen bewaren en bekend te maken bij het publiek. Hiervoor wordt intens samengewerkt met lokale en bovenlokale erfgoedpartners, zowel professionele actoren als vrijwilligers.

Het team bestaat uit een coördinator die wordt bijgestaan door twee deskundigen. Omwille van de zwangerschap van één van de deskundigen gaan we op zoek naar een tijdelijke medeweker voor bepaalde duur.

Ons kantoor bevindt zich in de InnovOcean Campus, Jacobsenstraat 1 in Oostende. Na de inwerkingsperiode kan 2 dagen per week van thuis uit gewerkt worden, voor zover de planning dit toelaat.


FUNCTIEBESCHRIJVING

Als deskundige volg je een aantal projecten op rond erfgoedzorg en digitalisering, maar ook binnen het veld publiekswerking word je ingeschakeld. Je laat je creativiteit, enthousiasme en organisatorisch talent los op een aantal projecten.

KERNTAKEN

1. Algemene adviserende en beleidsondersteunende taken

  • je volgt en rapporteert tendensen, ontwikkelingen en evoluties in het vakdomein erfgoedzorg en digitalisering
  • je bereidt dossiers voor de raad van bestuur en de adviesgroep voor en staat in voor de uitvoering van de genomen besluiten

2. Algemene uitvoerende taken

  • je neemt actief deel aan de dagelijkse werking van de erfgoedcel
  • je voert opdrachten uit die bepaald zijn in het convenant en de actieplannen
  • je werkt nauw samen met de partnergemeenten en met lokale en bovenlokale cultureel-erfgoedactoren
  • je stelt teksten op die uitgegeven worden door de erfgoedcel

3. Specifieke taken m.b.t. erfgoedzorg en digitalisering

  • je bent het eerste aanspreekpunt voor Beeldbank Kusterfgoed en Bronnen van de kust en volgt de vrijwilligerswerking op
  • je volgt een aantal collegagroepen rond digitalisering en erfgoedzorg op
  • je spoort nieuwe collecties op en biedt begeleiding aan cultureel erfgoedactoren

4. Specifieke taken m.b.t. publiekswerking

  • je ondersteunt je collega’s bij het uitwerken van projecten en initiatieven om het cultureel erfgoed aan de kust op een aantrekkelijke manier naar een breed publiek te brengen.
  • Je ondersteunt regionale cultureel-erfgoedactoren rond publieks- en doelgroepenwerking

5. Specifieke taken m.b.t. communicatie

  • je voert mee onze communicatiestrategie uit
  • je zorgt er mee voor dat Kusterfgoed op een frisse manier aanwezig is op sociale media
  • je zorgt dat alle informatie betreffende jouw takenpakket correct aanwezig is op onze website

6. Teamwerking

Er zal geregeld van je verwacht worden om andere taken van de erfgoedcel op te nemen, bv. op piekmomenten, verlof van een collega, ...

PROFIEL

Algemene vereisten

  • je hebt interesse in de cultureel erfgoedsector
  • je kan een recent (blanco) uittreksel uit het strafregister - algemeen model
    voorleggen
  • je beschikt over burgerlijke en politieke rechten
  • je fysieke toestand laat toe om enerzijds administratief werk uit te voeren en anderzijds de praktische kant van evenementen voor te bereiden en te organiseren 

Specifieke vereisten

  • je bent minstens in het bezit van een bachelordiploma
  • je hebt een rijbewijs B en een auto ter beschikking voor (betaalde) dienstverplaatsingen
  • je bent bereid om nu en dan ’s avond of in het weekend te werken, afhankelijk van de geplande activiteiten en vergaderingen

Ervaring

  • relevante ervaring in de cultureel-erfgoedsector is een pluspunt, maar niet noodzakelijk

Kennis en vaardigheden

  • je hebt kennis van of voeling met de erfgoedsector en de regio van Kusterfgoed
  • je hebt sterke digitale skills, kennis van de courante Office-pakketten en
    internettoepassingen
  • je beschikt over administratieve vaardigheden
  • je kan zelfstandig plannen en organiseren

Competenties

Inzet

  • je zet je 100% in en neemt initiatief
  • je bent integer en betrouwbaar
  • je bent enthousiast, positief, flexibel en gedreven
  • je toont doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidszin
  • je komt afspraken stipt na en werkt taken volledig en tijdig af

Klantgerichtheid

  • je werkt klantgericht

Plannen en organiseren

  • je plant acties en projecten, bepaalt objectieven en prioriteiten en past deze aan indien veranderende omstandigheden dit eisen
  • je stemt systemen, procedures, middelen, tijd en mensen op elkaar af
  • je verzekert continuïteit en behoudt het overzicht
  • je plant meetmomenten in om af te toetsen of prestaties/resultaten voldoen aan de verwachtingen en stuur bij indien nodig

Communicatieve vaardigheden

  • je kan zowel schriftelijk als mondeling helder, duidelijk en correct communiceren
  • je houdt een samenhangend betoog en past taalgebruik en boodschap aan de doelgroep aan

Samenwerken/netwerken

  • je kan zowel zelfstandig als in groep goed functioneren
  • je leeft je in in denkprocessen van anderen en staat open voor veranderingen
  • je bent discreet, collegiaal, respectvol en loyaal tegenover de collega’s van de erfgoedcel, en de partnergemeenten, de leden van de raad van bestuur en de erfgoedactoren van het werkingsgebied
  • je spoort interessante partnerorganisaties en samenwerkingsverbanden op
  • je zoekt naar mogelijkheden om het netwerk te benutten voor het verkrijgen van informatie, steun, medewerking

Permanente ontwikkeling

  • je neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling
  • je ziet en signaleert tijdig kansen, opportuniteiten en problemen

Probleemoplossend werken

  • je bent proactief
  • je bent creatief
  • je formuleert praktische en haalbare oplossingen, bedenkt alternatieven en overweegt voor en nadelen

AANBOD

  • een voltijdse contractuele betrekking van bepaalde duur tot 15/09/2025
  • verloning volgens de overheidsbarema’s voor salarisschaal B (barema B1-B3).
  • relevante ervaring kan meegerekend worden bij de geldelijke anciënniteit (beslissing van de raad van bestuur)
  • thuiswerk kan 2 dagen per week na verloop van tijd (mits flexibiliteit en volgen van afspraken)
  • extra voordelen
    ○ maaltijdcheques van 8 euro per werkdag
    ○ hospitalisatieverzekering (vanaf een tewerkstelling van 6 maand)
    ○ vergoeding woon-werkverkeer
    ○ 2de pensioenpijler van 4%
  • Streefdatum van indiensttreding: 15 maart 2025

SELECTIEPROCEDURE

Indien er meer dan 5 kandidaten zijn die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden, gebeurt een voorafgaande preselectie op basis van de motivatiebrief en het cv.

De 5 hoogst gerangschikte kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek op 12 februari (namiddag). Tijdens dit gesprek wordt gepeild naar je motivatie, eventuele ervaring en je kennis, vaardigheden en competenties.

HOE SOLLICITEREN?

Bezorg digitaal je gemotiveerde kandidatuur met cv en de nodige bewijsstukken (kopie diploma, kopie rijbewijs, uittreksel strafregister - algemeen model) waarmee je aantoont dat je voldoet aan de algemene en specifieke vereisten, ten laatste op 2 februari 2025 via pieternel.verbeke@kusterfgoed.be (ontvangstdatum en uur e-mailbericht geldt als bewijs).

Indien je vragen hebt over deze vacature kan je contact opnemen met Pieternel via 0470 540 322 of pieternel.verbeke@kusterfgoed.be.