oostende de haan blankenberge
Gidsen: storytelling

Gidsen: storytelling

Feiten zijn belangrijk in een gidsbeurt, maar steek er ook voldoende vlees en bloed in. Vertel een
verhaal van mensen, gebeurtenissen, emoties, petites histoires en anekdotes, kortom storytelling.

  • Personages. Zoek een paar personages die je verhaal een gezicht geven en vertel je verhaal
    vanuit hun standpunt.
  • Invalshoek. Zoek een verrassende en originele invalshoek, zowel inhoudelijk als op het vlak van
    vertellocatie.
  • Rode draad. Je kan één groot verhaal vertellen opgesplitst in kleinere stukken en diverse locaties.
    Je kan ook een aaneenschakeling van losse verhalen vertellen. Welke formule je ook kiest, steek
    steeds een rode draad in je verhaal. Zorg voor overgangen tussen de diverse verhaalonderdelen.
  • Hoofdzaken. Verlies je niet in te veel details, hou evenwicht tussen hoofdzaken en bijzaken.
    Respecteer de driedeling inleiding, midden en slot, ook in korte verhalen.
  • Voorbeelden. Illustreer je verhaal met beelden en voorbeelden.
  • Verbanden. Maak vergelijkingen en leg verbanden tussen vroeger en nu, tussen hier en elders,
    tussen verschillende personages.
  • Herkenbaarheid. Maak je verhaal herkenbaar voor je publiek. Integreer de leefwereld van je
    publiek in je verhaal. Weet dus in grote lijnen wie er in je publiek zit (streek, beroepsgroep …).
  • Spanning. Steek spanning en plotwendingen in je verhaal. Wees herkenbaar, maar niet
    voorspelbaar.
  • Non-verbale. Heb aandacht voor het non-verbale. Lichaamstaal, intonatie, oogcontact en stiltes
    ondersteunen je verhaal.
  • Interactie. Wees interactief, betrek je publiek bij je verhaal door een paar gerichte vragen.
  • Persoonlijkheid. Steek humor en je eigen persoon(lijkheid) in je verhaal.

Deze Gouden Tips werden samengesteld door Michel De Wit in het kader van ‘Op de koffie bij Kusterfgoed 2019’.

Terug naar het overzicht
Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Instagram